Jacopo Godanin nyansoitua liikettä ylinopeudella

Jacopo Godanilta olen tietääkseni nähnyt aiemmin vain pari teosta, nekin Kuopiossa, vuosina 2011 ja 2015. Varsinkin jälkimmäinen, Kansallisbaletin esittämä Spazio-Tempo (2010), tuotti wow-vaikutuksen, vaikka olinkin sen Helsingissä jo aiemmin nähnyt. Odotukset olivatkin siis korkealla, kun oli luvassa oli pidempi setti Godania hänen johtamansa Dresden Frankfurt Dance Companyn esittämänä. Iltaan sisältyi kolme teosta.

Postgenoma (2017) on duetto saksalaisen kokeellista musiikkia tekevän 48nord-kollektiivin musiikkiin. Liikkeessä on runsasta käsien ja varsinkin ylävartalon käyttämistä tavalla, jota klassisessa baletissa ei näe. Muutoinkin liikekieli on omaperäistä eikä noudata luutuneita kauneuskäsityksiä – mm. nostot ovat usein ”outoja”, ja kontakti ajoittain erikoista, kuten ao. kuvassa. Varsin virkistävää ja kiinnostavaa siis! Godanin mukaan teoksen voisi yhtä hyvin tanssia mies- tai naisparikin, vaikka sen nyt tanssi sekapari.

Jacopo Godani: Postgenoma. Kuva. Petri Laitinen.

Jacopo Godani: Postgenoma. Kuva: Petri Laitinen.

Echoes from a Restless Soul (2016) Maurice Ravelin musiikkiin (livenä pianolla esitettynä) on teos neljälle tanssijalle, kahdelle parille: ensin toisen duetto, sitten kaikki yhdessä ja lopuksi toinen pari. Ekaksi pisti silmään puvustus: miehillä kuparinhohtoiset pöksyt ja naisilla vastaavat yläosat – naisilla myös kärkitossut. Sinänsä varsin kaunista, kuten Ravelin pianomusiikkikin, mutta jätti hiukan ehkä haaleaksi, vähän samaan tapaan kuin klassinen baletti: huolellista työtä, kauniita liikkeitä, mutta jotenkin kliinistä; esim. tanssijoiden välinen yhteys tuntui enemmän käytännölliseltä kuin inhimilliseltä.

Jacopo Godani: Echoes from a Restless Soul. Kuva. Petri Laitinen.

Jacopo Godani: Echoes from a Restless Soul. Kuva: Petri Laitinen.

Samaa ei todellakaan voi sanoa viimeisestä teoksesta High Breed (2017), joka täytti ja ylitti kaikki alussa mainitut odotukset! Jopa 18 tanssijan ryhmä toimi täydellisesti yhteen. Kosolti oivaltavia yksityiskohtia, esim. dueton aikana muut maassa makavaavat tanssijat nostavat yhtäaikaiseti peput pystyyn. Loppupuolen ehkä hiukan pitkittynyttä duettoa lukuunottamatta liike oli jatkuvasti yllättävää ja mielenkiinnon naulitsevaa: lyyrisiä nyansoituja sooloja, erilaisia ryhmämuodostelmia (jotka liikkuvat kuin elävät organismit), pysähdyksiä, äännähdyksiä. Ja tässäkin mielenkiintoisin liike tapahtuu lantiossa, ylävartalossa ja käsivarsissa – ja enimmäkseen hurjalla ylinopeudella ja käsittämättömällä teknisellä täsmällisyydellä. Varsinaista silmäkarkkia koko esitys!

Jacopo Godani: High Breed. Kuva. Petri Laitinen

Jacopo Godani: High Breed. Kuva: Petri Laitinen.

(Koettu: 17.6.2019, Kuopion musiikkikeskus, Kuopio tanssii ja soi)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.