Perin perinteinen Giselle

Katsoessani Kansallisbaletin uutta Giselleä oivalsin, että se taisi olla eka kerta, kun näin kokonaisena ihan näin vanhanaikaisen Gisellen livenä – aiemmin on tullut nähtyä ainakin Eifman Balletin Punainen Giselle ja Dada Masilon Giselle, ja joku elokuvateatterilevitys varmaan myös, muttei livenä ihan perusklassista versiota. Tämä oli juurikin sellainen: Corralli-Perrot-Petipan koreografia Cynthia Harveyn toteutuksena. Museaalibaletteja nykyisin vähän vieroksun, niinpä tämä ei kuulunut niihin moniin kevään esityksiin, joihin ostin liput heti jo vuodenvaihteessa vaan oli jäämässä kokonaan väliin. Lähes viime hekellä kuitenkin ostin lipun teoksen toiseen esitykseen kiinnostavan solistimiehityksen vuoksi – lisäksi Giselle tuntui jotenkin ”ajankohtaiselta”, koska siihen viitataan toistuvasti juuri lukemassani David Hallbergin elämäkerrassa.

Tarina kenties puhuttelee, kuten Kansallisbaletin mainoslausekin toteaa, juuri romantiikan nälkäisiä: Nuori maalaistyttö Giselle (Hanako Matsune) asustelee ylisuojelevan äitinsä kanssa. Miesrintamalla on tarjolla toisaalta kunnollinen komea maalaispoika Hilarion (Tuukka Piitulainen) ja toisaalta kunnoton petollinen aatelispoika Albrecht (Michal Krčmář), joka teeskentelee maalaispoikaa vokotellakseen Giselleä, vaikka on jo kihloissa aatelistytön kanssa. Äiti varoittelee Giselleä, jolla on paitsi herkkä myös heikko sydän, mutta tämä retkahtaa renttuun päätä pahkaa. Hilarion paljastaa Albrechtin todellisen karvan, mistä ensin järkkyy Gisellen mieli, sitten pettää sydän, ja kuolo korjaa. Toinen näytös tapahtuukin hautuumaalla ja tuonpuoleiskuvitelmassa: Giselle liittyy wilien, ennen häitään kuolleiden neitsytnaisten sudenkorentosiivekkäisiin kostonhimoisiin henkiolentoihin, jotka tanssittavat petollisia miehiä nääntymiskuolemaan. Wilien johtaja Myrtha (Abigail Sheppard) määrää tämän kohtalon myös Albrechtille, mutta Giselle suojelee ja Albrecht selviää hengissä. Rakkaus siis pelastaa kuolemankin portin takaa!

Etualalla Kuvassa: Anna Konkari, Hanako Matsune, Tuukka Piitulainen. Kuva: Sakari Viika.

Etualalla: Anna Konkari, Hanako Matsune, Tuukka Piitulainen. Kuva: Suomen kansallisbaletti/Sakari Viika.

Tarinan ihmiskuvan, sukupuoliroolien ja yhteiskuntapoliittisen eetoksen ruotiminen olisi yhtä piinallisen triviaalia kuin tarina itse, joten se jääköön. Sen sijaan estetiikka ansaitsee jokusen kommentin. Tuotanto on Norjan kansallisoopperaan ja -balettiin tehty ja sieltä meille vuokrattu, ml. puvustus, lavastus ym. skenografia – erittäin kaunista, traditiolle ilmeisen uskollista. Adolphe Adamin musiikki Philip Ellisin johdolla soljuu taustalla; sen oma voima ei ehkä riitä pakahduttamaan, mutta se tuntuu hyvin palvelevan liikettä.

Oma makuni on jo kovin nykytanssisuuntautunut, joten tämä ei ehkä ylittäisi ”erinomaisuuden” kokemuksellista rimaa ilman Kansallisbaletin tanssijoita, jotka tekivät pölyttyvästä teoksesta nautinnollisen. Vaikka teos suurelta osin runsaine mimiikoineen on perin viitteellistä ja vähäveristä, on paikoin ihan mielenkiintoistakin liikettä: maalais- pas de deux’tä (Mafalda Fideles & Frans Valkama) oli ilo katsoa, ja Matsunen, Krčmářin ja Piitulaisen liikkeen katsominen on aina nautinto. Ja toki suuret valkoiset joukkokohtaukset ovat aina vaikuttavia – tässä vähän jopa pelottaviakin, kun 26 petettyä kostonhimoista neitsyttä valkoisissaan ja kärkitossuissaan kopistelee menemään uhkaavasti Sheppardin johdolla!

Kuva: Sakari Viika.

Kuva: Suomen kansallisbaletti/Sakari Viika.

Teos streamattiin ja taltioitiin eilen (1.3.2018), ja sen pitäisi tulla pian nähtäväksi Stage24-palveluun. Kannattaa katsoa, varsinkin jos on romantiikan nälkäinen tai jos oikein perinteinen baletti viehättää!

(Nähty: 24.2.2018, Suomen kansallisbaletti)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.