Nuorisoryhmän Next Steps klassisesta upeaan nykytanssiin

Reilu viikko sitten Kansallisbaletin nuorisoryhmän 13 tanssijaa valtasivat Alminsalin  omalla näytöksellä, tai kahdellakin. Erilaisten teosten kirjo toi hyvin esiin nuorten tanssijoiden taidon ja monipuolisuuden, kun ilta (tai no, iltapäivä) eteni alun erittäin klassisesta lopun hyvinkin wow-tason elämykseen.

Ensin nähtiin valittuja paloja Petipan (ym.) baletista Le Corsaire: Pas d’esclave, Pas de trois des odalisques ja Grand pas de deux. Umpiklassinen baletti on toki aina kaunista ja kaikkea, mutta narratiivin sisältämistä merirosmoista, jalkavaimoista ja muusta raflaavaasta huolimatta se on omaan makuuni siltikin aavistuksen vähäveristä ja ylisublimoitua. Mutta tämä ei toki ole tanssijoiden vika – oikein kauniisti tanssivat! Orastavaa mielenkiintoa herätti, että molemmissa pas de deux’issä oli tehty solidaarista työnjakoa: eri osissa (adagio, variaatiot ja coda) oli osin eri tanssijoita, 5-6 tanssijaa per pas de deux totutun yhden parin sijaan. Liekö mondeenia, vai olisikohan tulkinta monisuhteisuudesta liian uskallettu? Joka tapauksessa piristi vähän pölyistä teosta!

Corsaire Suite. Kuvassa Samuel Haramo ja Hatice Çağla Ertürk. Kuva: Suomen kansallisbaletti/Mirka Kleemola.

Corsaire Suite. Kuvassa Samuel Haramo ja Hatice Çağla Ertürk. Kuva: Suomen kansallisbaletti/Mirka Kleemola.

Seuraavaksi tarjoiltiin Jouka Valkaman video, jossa (ehkä harjoitustilanteiden lomassa) tanssijat kertoilivat vapaa-ajastaan (hienoa, että sitä ylipäätään on!) Aika tavallisia olivat tulevien huippujen harrasteet: musiikkia, leffoja, shoppailua (hyötyliikuntaa!), squashia, ulkoilua, valokuvausta. Hauska välipala – eteerisen etäisen Corsairen jälkeen inhimillisti tanssijoita mukavasti lähemmäs arkea. Hyvinkin lähelle – valitsemani paikka ekan rivin keskellä oli optimaalinen liikkeen vaan ei ehkä videon katselun.

Toisena tanssibiisinä nähtiin Anu Sistosen nuorisoryhmälle luoma Shosin – ihan tuore, edellisenä iltana kantaesitetty. Klassista henkeä, naisten kärkitossuja myöten, mutta paljonkin elävämpää ja verevämpää liikettä ja ilmaisua kuin edellä. Varsinkin monet ryhmätilanteet olivat upeata katsottavaa: hypnoottisesti aaltoilevaa tai ulottuvanvetäytyvästi sykkivää yhteisliikettä, isosti ylös ja eestaas. Hieno teos – vieressä istunut koreografin äiti oli syystäkin ylpeä.

Anu Sistonen: Shoshin. Kuva: Suomen kansallisbaletti/Mirka Kleemola.

Anu Sistonen: Shoshin. Kuva: Suomen kansallisbaletti/Mirka Kleemola.

Olen jo pitkään ollut harmillisen kyvytön katsomaan tanssia kiinnittämättä huomiota siinä representoituihin sukupuolirooleihin. Klassisissä baleteissa nämä ovat tyypillisesti ahdistavan arkaaisia, niin Corsairessakin, vaikkei se ihan pahimmasta päästä ehkä olekaan. Sistosen teos oli tästäkin näkökulmasta selvästi nykyaikaisempi, mutta silti vielä varsi vahvasti – ja ehkä tarpeettomastikin – sukupuolitettu. Viimeinen biisi kuitenkin harppoi kohti tässäkin nykyaikaa.

Väliajan jälkeen oli vuorossa Emrecan Tanışin Sand, tämäkin ihan uusi teos. Tanış on kansallisbaletin tanssija, jonka aiemmat näkemäni koreografiat eivät ole jättäneet viileäksi, eikä tämäkään. Tanışin liike on vangitsevan kiehtovasti orgaanisella tavalla jatkuvaa, ja taitavien tanssijoiden kehoissa se ilmeisestä vaativuudestaan huolimatta näyttää luonnollisen vaivattomalta, mikä ei lakkaa ällistyttämästä. Tässä kunnostautui etenkin Kansallisbaletin pääryhmästä lainattu Atte Kilpinen, nuorisoryhmän kasvatti hänkin. Nautittavan liikkeen lisäksi teos tarjosi myös ulkotanssillista estetiikkaa: teatterillisuutta, valaistuksella tuotettuja ja tuuli- ja savuefekteinkin maustettuja vaikuttavia näyttämökuvia, uv-maalia vartalolla, jne. – kikkailutkin kuitenkin tyylikkäästi kokonaisestetiikkaa tukien. Erinomaisen upea esitys, toivottavasti teoksen näkisi joskus vielä uudelleen!

Emrecan Tanış: Sand. Kuva: Suomen kansallisbaletti/Mirka Kleemola.

Emrecan Tanış: Sand. Kuva: Suomen kansallisbaletti/Mirka Kleemola.

(Nuorisoryhmässä tanssivat tällä kaudella 2017-2018 Daniela de Pompeis, Hatice Çağla Ertürk, Samuel Haramo, Victoria Johansson, Aapo Kokkonen, Martin Krčmář, Katariina Luukas, Mariusz Morawski, Minori Nakashima, Ella Puurtinen, Konsta Roos, Juho Suominen, Malla Ylöniemi.)

(Koettu: 14.4.2018, Alminsali)

Emrecan Tanış: Sand. Kuvassa Sara Antikainen, Ella Puurtinen, Katariina Luukas, Malla Ylöniemi, Atte Kilpinen, Hatice Çağla Ertürk, Daniela De Pompeis, Anni Jokimies, Victoria Johansson. Kuva: Suomen kansallisbaletti/Mirka Kleemola.

Emrecan Tanış: Sand. Kuvassa Sara Antikainen, Ella Puurtinen, Katariina Luukas, Malla Ylöniemi, Atte Kilpinen, Hatice Çağla Ertürk, Daniela De Pompeis, Anni Jokimies ja Victoria Johansson. Kuva: Suomen kansallisbaletti/Mirka Kleemola.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.